Algemene voorwaarden Limburg Dakservice B.V.
1.1. In deze algemene voorwaarden worden de met een beginhoofdletter geschreven begrippen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
Bedrijf: Consument: Locatie:
Limburg Dakservice:
Opdrachtgever:
Opgeleverde:
Overeenkomst:
Schriftelijk:
Artikel 2. Algemeen
De rechtspersoon, de organisatie of de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf;
De natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf;
De locatie waar Limburg Dakservice in opdracht van de Opdrachtgever werkzaamheden uitvoert, dient uit te voeren of heeft uitgevoerd;
De gebruiker van deze algemene voorwaarden: Limburg Dakservice gevestigd aan Koornstraat 111 te Oss, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nr. 92442447.
De natuurlijke persoon, de rechtspersoon of de organisatie die met Limburg Dakservice een Overeenkomst is aangegaan of wenst aan te gaan;
De werkzaamheden en materialen die Limburg Dakservice aan de Opdrachtgever heeft opgeleverd;
De overeenkomst tussen Limburg Dakservice en de Opdrachtgever;
Schriftelijk of via de e-mail.
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes van Limburg Dakservice, op alle Overeenkomsten en op alle rechtshandelingen tussen Limburg Dakservice en de Opdrachtgever.
- Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk Schriftelijk met Limburg Dakservice zijn overeengekomen.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever zijnde een Bedrijf wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door Limburg Dakservice vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
- Indien Limburg Dakservice niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn of dat Limburg Dakservice in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
- Limburg Dakservice heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. Van toepassing is steeds de versie van de algemene voorwaarden zoals die gold op het moment van de totstandkoming van de Overeenkomst.
Artikel 3. Offerte en prijzen
- Alvorens Limburg Dakservice een offerte maakt, voert Limburg Dakservice een visuele inspectie uit op de Locatie. Na deze visuele inspectie stelt Limburg Dakservice de offerte op die gebaseerd is op deze visuele inspectie en wordt de offerte naar de Opdrachtgever gestuurd.
- Iedere offerte van Limburg Dakservice is vrijblijvend.
- De Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan
Limburg Dakservice opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop Limburg Dakservice zijn offerte baseert. Indien blijkt dat de door de Opdrachtgever opgegeven eisen en/of specificaties en/of andere gegevens onjuist of niet volledig zijn, dan kan dat tot extra kosten leiden die aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
- Kennelijke vergissingen of fouten, zoals schrijffouten, in e-mailberichten of offertes binden Limburg Dakservice niet.
- Offertes en prijzen gelden niet automatisch voor toekomstige Overeenkomsten.
Artikel 4. Totstandkoming van de Overeenkomst
- De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Opdrachtgever de offerte, binnen de geldigheidstermijn van de offerte, heeft geaccordeerd.
- Nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, maakt Limburg Dakservice met de Opdrachtgever een afspraak voor het uitvoeren van de werkzaamheden op de Locatie.
Artikel 5. Annulering
- Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst annuleert, worden er annuleringskosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen 35% van de aanneemsom, plus de volledige betaling van reeds ingekochte goederen.
- Annulering dient Schriftelijk minimaal 72 uur voor aanvang opdracht te geschieden.
Artikel 6. Uitvoering van de Overeenkomst
- Limburg Dakservice zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
- Limburg Dakservice heeft het recht bij de uitvoering van de Overeenkomst, zonder kennisgeving aan de Opdrachtgever, derden in te schakelen.
- Limburg Dakservice is nimmer verantwoordelijk voor de conditie of kwaliteit van bestaand werk, waaraan of waarop werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden of zijn uitgevoerd.
Artikel 7. Uitvoeringstermijn
- Opgave van een uitvoeringstermijn geschiedt altijd bij benadering. Een vermelde uitvoeringstermijn kan nimmer worden aangemerkt als een fatale termijn.
- In het geval dat een met de Opdrachtgever overeengekomen uitvoeringstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis, die in feite buiten de macht van Limburg Dakservice ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 14, dan wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.
- Overschrijding van een uitvoeringstermijn geeft in geen geval recht op schadevergoeding of op enige andere vorm van compensatie.
- Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, dan kan het tijdstip van oplevering daardoor worden beïnvloed.
Artikel 8. Verplichtingen van de Opdrachtgever
- De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Limburg Dakservice aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Limburg Dakservice worden verstrekt.
- Indien de door de Opdrachtgever aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, dan komt dit volledig voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
- De Opdrachtgever is gehouden Limburg Dakservice onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
- De Opdrachtgever dient er tijdig voor zorg te dragen dat:
- De Locatie op het overeengekomen tijdstip toegankelijk is voor Limburg Dakservice;
- De Locatie vrij is van obstakels;
– Er voldoende gelegenheid is voor de aanvoer en afvoer van materialen en voor het plaatsen van ladders en/of steigers;
– Limburg Dakservice voldoende ruimte heeft om de werkzaamheden uit te voeren;
– Limburg Dakservice beschikt over alle gegevens over de Locatie die voor Limburg Dakservice relevant zijn of kunnen zijn i.v.m. het uitvoeren van de werkzaamheden;
– Limburg Dakservice op de Locatie de werkzaamheden ongestoord kan uitvoeren.
5. Indien Limburg Dakservice op het afgesproken tijdstip niet de toegang wordt verleend tot de Locatie om de werkzaamheden uit te voeren, dan heeft Limburg Dakservice het recht de extra kosten die hij daardoor moet maken, zoals arbeidstijd en voorrijkosten, aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
6. Voor zover de Opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst zich verbonden heeft tot de levering van bepaalde materialen, het (laten) verrichten van bepaalde werkzaamheden en/of het ter beschikking stellen van hulpmiddelen en/of overige zaken, dan is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor het tijdig en correct leveren, (laten) uitvoeren en/of ter beschikking stellen. Indien dit niet tijdig geschiedt en/of indien de geleverde of ter beschikking gestelde zaken gebreken bevatten of niet voldoen aan de overeengekomen specificaties, dan is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor de gevolgen.
7. Limburg Dakservice draagt zorg voor de benodigde ladders en steigers. Indien de Opdrachtgever gebruik maakt van deze ladders of steigers, dan is dat volledig voor eigen risico en is Limburg Dakservice nimmer aansprakelijk voor enige schade die de Opdrachtgever lijdt door het gebruik van deze ladders of steigers.
8. De Opdrachtgever vrijwaart Limburg Dakservice voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan de Opdrachtgever toerekenbaar is.
9. Indien de Opdrachtgever zijn verplichtingen jegens Limburg Dakservice of die voortvloeien uit de wet niet, niet tijdig of niet volledig nakomt of indien de Opdrachtgever onrechtmatig jegens Limburg Dakservice handelt, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die Limburg Dakservice daardoor lijdt, waaronder omzetverlies, en is Limburg Dakservice gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten.
Artikel 9. Aanneemsom, meerwerk en extra kosten
- Voor de uitvoering van de werkzaamheden komen Limburg Dakservice en de Opdrachtgever een vaste aanneemsom overeen.
- Indien werkzaamheden in opdracht van de Opdrachtgever worden uitgevoerd die niet onder de aanneemsom vallen, dan worden die werkzaamheden naast de aanneemsom apart aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
- Naast de werkzaamheden omschreven in artikel 9.2 heeft Limburg Dakservice het recht extra kosten aan de Opdrachtgever in rekening te brengen indien:
– De Overeenkomst op verzoek van de Opdrachtgever wordt uitgebreid of gewijzigd;
– Er sprake is van wachttijden en oponthoud veroorzaakt door het niet voldoen van de Opdrachtgever aan zijn verplichtingen dan wel veroorzaakt door derden die zijn ingeschakeld door de Opdrachtgever;
– Er sprake is van onvoorziene omstandigheden, zoals een gebrek in het dak dat niet tijdens de visuele inspectie, uitgevoerd voorafgaand aan het opstellen van de offerte, zichtbaar was, die leiden tot extra kosten en/of extra werkzaamheden voor Limburg Dakservice;
– Limburg Dakservice extra werkzaamheden dient uit te voeren doordat de Opdrachtgever niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen zoals omschreven in artikel 8.
4. Indien er sprake is van door de Opdrachtgever gewenste extra of gewijzigde werkzaamheden die leiden tot extra kosten, dan stelt Limburg Dakservice voorafgaand aan de uitvoering van de extra of gewijzigde werkzaamheden de Opdrachtgever in kennis van de extra kosten, tenzij de Opdrachtgever de noodzaak van de prijsverhoging uit zelfzelf had moeten begrijpen.
Artikel 10. Oplevering
- Indien de werkzaamheden gereed zijn, dan stelt Limburg Dakservice de Opdrachtgever daarvan in kennis en dient de Opdrachtgever de werkzaamheden direct na deze kennisgeving te inspecteren en eventuele gebreken aan Limburg Dakservice te melden.
- Het opleverdossier zoals omschreven in artikel 7:757a Burgerlijk Wetboek (BW) is niet van toepassing. Aan de Opdrachtgever wordt bij de oplevering geen opleverdossier verstrekt.
- Indien de Opdrachtgever:
– Niet de inspectie uitvoert zoals omschreven in artikel 10.1; of
– Niet tijdens de inspectie aan Limburg Dakservice meldt dat de werkzaamheden niet zijn zoals overeengekomen, dan wordt de Opdrachtgever geacht de werkzaamheden te hebben aanvaard. Deze aanvaarding betekent dat de voltooide werkzaamheden in overeenstemming zijn met hetgeen partijen zijn overeengekomen en dat de Opdrachtgever geen aanspraak kan maken op kosteloze uitvoering van extra werkzaamheden.
- Na de (stilzwijgende) aanvaarding van de werkzaamheden worden de werkzaamheden als opgeleverd beschouwd.
Artikel 11. Garantie
- Op bitumen dakbedekking wordt een garantie verleend van 10 jaar.
- Een beroep op de garantie dient Schriftelijk bij Limburg Dakservice te worden ingediend.
- De Opdrachtgever kan enkel een beroep doen op de garantie nadat de Opdrachtgever volledig betaald heeft voor de werkzaamheden waarop de garantieclaim betrekking heeft.
- De Opdrachtgever dient Limburg Dakservice de mogelijkheid te geven de garantieclaim te
onderzoeken.
- Indien de Opdrachtgever een beroep doet op de garantie en deze garantieclaim door Limburg Dakservice wordt geaccepteerd, dan worden kosteloos herstelwerkzaamheden door Limburg Dakservice uitgevoerd.
- Een beroep op de garantie wordt niet gehonoreerd en er is geen sprake van een
toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Limburg Dakservice indien:
- Schade aan het Opgeleverde is ontstaan door schuld, opzet, onachtzaamheid en/of nalatigheid van de Opdrachtgever en/of een derde, waaronder monteurs van zonnepanelen;
- Zonder voorafgaande toestemming van Limburg Dakservice door de Opdrachtgever en/of een derde wijzigingen en/of reparaties aan het Opgeleverde zijn uitgevoerd;
- Gebreken veroorzaakt zijn door van buitenkomende omstandigheden zoals: brand, extreme weersomstandigheden, storm, blikseminslag, natuurrampen, ontploffingen, vernieling, het vallen van een boom op het dak, aardverschuivingen en overstromingen;
- Gebreken het gevolg zijn van werkzaamheden en/of materialen die niet door Limburg Dakservice zijn (op)geleverd.
7. Indien tijdens het onderzoeken van een beroep op de garantie op de Locatie blijkt dat er geen sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Limburg Dakservice, dan worden voorrijkosten ad. € 175,- incl. btw aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 12. Facturatie en betaling
- De Opdrachtgever dient een aanbetaling te voldoen. De hoogte van de aanbetaling en de overige facturatiemomenten staan in de offerte.
- Limburg Dakservice stuurt de factuur via de e-mail.
- Betaling dient te geschieden binnen 7 dagen na de factuurdatum.
- Limburg Dakservice heeft het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten indien
de Opdrachtgever niet tijdig betaalt. De Opdrachtgever wordt middels een Schriftelijke verklaring van een dergelijke opschorting in kennis gesteld. Limburg Dakservice is niet aansprakelijk voor enige schade die de Opdrachtgever door een dergelijke opschorting lijdt.
- Indien de Opdrachtgever niet tijdig betaalt, dan is de Opdrachtgever direct in verzuim. De Opdrachtgever zijnde een Bedrijf is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als een gehele maand wordt gerekend, tenzij de wettelijke rente voor handelstransacties hoger is. In een dergelijk geval wordt de wettelijke rente voor handelstransacties aan de Opdrachtgever zijnde een Bedrijf in rekening gebracht. De Opdrachtgever zijnde een Consument is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag de wettelijke rente voor consumententransacties verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten worden bij de Opdrachtgever zijnde een Bedrijf vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,-. Bij de Opdrachtgever zijnde een Consument worden de buitengerechtelijke incassokosten vastgesteld overeenkomstig de Wet Incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Limburg Dakservice op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
12.7. Iedere betaling door de Opdrachtgever strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de Opdrachtgever tot voldoening van de openstaande hoofdsom.
Artikel 13. Aansprakelijkheid en verjaring
- Limburg Dakservice kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade die een direct of indirect gevolg is van:
– Een gebeurtenis die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 14;
– Enige daad of nalatigheid van de Opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de Opdrachtgever te werk zijn gesteld.
- De Opdrachtgever is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem aangeleverde gegevens. Limburg Dakservice is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die (mede) is veroorzaakt doordat de door de Opdrachtgever aangeleverde gegevens onjuist en/of niet volledig zijn.
3. Indien de Opdrachtgever of een derde wijzigingen aanbrengt in het Opgeleverde, dan is iedere aansprakelijkheid van Limburg Dakservice ten aanzien van een gebrek aan het Opgeleverde en eventuele (gevolg)schade uitgesloten.
4. Limburg Dakservice is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook voortvloeiend uit of te wijten aan afwijkingen van roerende of onroerende zaken waaraan Limburg Dakservice werkzaamheden verricht of heeft verricht.
5. Aansprakelijkheid van Limburg Dakservice voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste omzet, gemiste besparingen, reputatieschade, opgelegde boetes, arbeidskosten en vertragingsschade, is uitgesloten. In het bijzonder is Limburg Dakservice niet aansprakelijk voor gevolgschade door een lekkage zoals, maar zeker niet beperkt tot, waterschade aan de woning of ander (on)roerende goed van de Opdrachtgever, aan zaken die zich in de woning of ander (on)roerend goed van de Opdrachtgever bevinden, het krom trekken van een vloer en schimmel. Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever schadebeperkende maatregelen te nemen.
6. Indien Limburg Dakservice aansprakelijk mocht zijn voor enige schade of indien een aansprakelijkheidsbeperking niet is toegestaan of door een rechter niet van toepassing wordt verklaard, dan is de aansprakelijkheid van Limburg Dakservice beperkt het bedrag dat de verzekeraar van Limburg Dakservice uitkeert. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat of de schade niet onder de verzekering valt, dan is de aansprakelijkheid van Limburg Dakservice beperkt, voor zover dat niet in strijd is met enige dwingendrechtelijke wetsbepaling, tot het gefactureerde bedrag voor het gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
7. De Opdrachtgever vrijwaart Limburg Dakservice voor vorderingen die derden tegen Limburg Dakservice instellen ter zake van voorvallen, daden of nalatigheden, waarvoor NELO Dakwerken niet aansprakelijk is ingevolge het voorgaande. De Opdrachtgever is gehouden Limburg Dakservice op eerste verzoek schadeloos te stellen voor alle kosten en schades die voor Limburg Dakservice mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van een door een derde tegen hem ingestelde vordering als bedoeld in dit lid.
8. Elke rechtsvordering wegens een gebrek in het Opgeleverde of een handelen en/of nalaten van Limburg Dakservice verjaart door verloop van 1 jaar nadat de Opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken.
Artikel 14. Overmacht
14.1. Limburg Dakservice is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. Onder overmacht dient o.a. te worden verstaan: transportmoeilijkheden; staking; diefstal; bedrijfsstoring; blokkades; boycot, extreme weersomstandigheden; natuurrampen; overstromingen; oproeren, terrorisme, oorlogen of oorlogsgevaren; brand; grondstof tekorten of tekorten op de markt van overige zaken; ex- en importbelemmeringen; stroomstoring; epidemieën; pandemie; autopech; ziekte of persoonlijke (familie)omstandigheden van de natuurlijke persoon die namens Limburg Dakservice de werkzaamheden uitvoert of dient uitvoeren; overheidsmaatregelen; wijzigingen in wet- en regelgeving.
- Onder overmacht wordt mede verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van een door Limburg Dakservice ingeschakelde derde partij of van een leverancier van Limburg Dakservice.
- Limburg Dakservice is niet aansprakelijk voor vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst die is ontstaan door een overmachtssituatie.
- Limburg Dakservice heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Limburg Dakservice zijn verbintenis had moeten nakomen.
- In het geval dat Limburg Dakservice door overmacht wordt verhinderd de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te voeren, dan heeft Limburg Dakservice het recht om zonder gerechtelijke tussenkomst de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten of de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, zulks naar zijn keuze, zonder dat Limburg Dakservice gehouden is om enige door de Opdrachtgever geleden schade te vergoeden.
- In het geval dat Limburg Dakservice ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk aan zijn verplichtingen jegens de Opdrachtgever die voortvloeien uit de Overeenkomst heeft voldaan en ten behoeve van de Opdrachtgever gedeeltelijk werkzaamheden heeft verricht, dan is Limburg Dakservice gerechtigd om deze werkzaamheden te factureren.
Artikel 15. Opschorting en ontbinding
- Limburg Dakservice is gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn op te schorten indien:
– Limburg Dakservice bij het uitvoeren van de werkzaamheden wordt of dreigt te worden blootgesteld aan een gevaarlijke situatie;
– De Opdrachtgever zijn verplichtingen jegens Limburg Dakservice niet is nagekomen;
– De omstandigheden waarin de werkzaamheden op de Locatie dienen te worden uitgevoerd niet voldoen aan de daaraan door de wet gestelde eisen;
– Na het sluiten van de Overeenkomst Limburg Dakservice ter kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever zijn verplichtingen jegens Limburg Dakservice niet zal nakomen.
2. Limburg Dakservice is bevoegd de Overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de
verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt en de Opdrachtgever geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling. Indien nakoming blijvend onmogelijk is, dan kan een ingebrekestelling achterwege blijven.
- Voorts is Limburg Dakservice bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
- Limburg Dakservice is bevoegd de Overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever surseance van betaling verzoekt of deze aan de Opdrachtgever wordt verleend, indien de Opdrachtgever failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, indien de Opdrachtgever niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, onder curatele wordt gesteld of indien een bewindvoerder wordt benoemd.
- Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, dan zijn de vorderingen van Limburg Dakservice op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Limburg Dakservice de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
- Limburg Dakservice behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 16. Geheimhouding
- Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is.
- Indien op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak Limburg Dakservice gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derde te verstrekken, en Limburg Dakservice zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Limburg Dakservice niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 17. Vervaltermijn
- Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten van de Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Limburg Dakservice in ieder geval na 1 jaar na het moment waarop de Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten.
Artikel 18. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op alle offertes van Limburg Dakservice, op alle Overeenkomsten en op alle overige rechtshandelingen tussen Limburg Dakservice en de Opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen tussen Limburg Dakservice en de Opdrachtgever zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Limburg Dakservice gevestigd is. De Opdrachtgever zijnde een Consument heeft 1 maand de tijd nadat Limburg Dakservice zich Schriftelijk jegens de Opdrachtgever op dit beding heeft beroepen, om voor beslechting van het geschil voor de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.